Notice: Undefined index: options in /home/teamcoff/domains/team-coffee.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/widgets/site-logo.php on line 192
نوشیدنی پایه اسپرسو چیست؟ انواع قهوه را بشناسید! - تیم کافی
نوشیدنی پایه اسپرسو

شاید اولین چیزی که بعد از شنیدن کلمه قهوه در ذهن هرکس نقش میبندد اسپرسو باشد. اسپرسو یکی از شناحته شده ترین نیشیدنی های قهوه است. در این مقاله قصد داریم به شکل کلی انواع اسپرسو و روش های درست کردن اسپرسو را مرور کنیم پس با ما همراه باشید.

انواع پودر قهوه | قهوه اسپرسو چیست؟

در ابتدا باید گفت که قهوه و اسپرسو دو مفهوم جدا دارند و این یک غلت مصطلح است که این دو را یکسان میدانند .

تفاوت اسپرسو و قهوه چیست؟

دانه هایی داخل میوه قهوه وجود دارند. این دانه ها بعد از برشته شدن یا رست شدن آسیاب میشوند انواع پودر قهوه را میسازند. یکی از این انواع پودر قهوه اسپرسو نام دارد

اسپرسو چیست؟

اسپرسو اصلی ترین روش تهیه قهوه است. در این روش آب جوش با فشار زیاد از میان پودر قهوه اسپرسو عبور داده میشود و با آن ترکیب میشود و عصاره قهوه خارج میشود . گفتنیست که این روش اولین بار توسط ایتالیایی ها ابداع شد.

دلایل محبوبیت اسپرسو

از دلایل محبوبیت اسپرسو میتوان به زمان آماده شدن آن اشاره کرد. اسپرسو در چند ثانیه آماده میشود و به سرعت از یک پودر به یک نوشیدنی فوقالعاده تبدیل میشود و این با ماهیت عجول بودن انسان همخوانی دارد اما مهم ترین ویژگی اسپرسو غلظت آن است. اسپرسو غلظت و خلوص بسیار بالایی دارد و هیچ ماده اضافی ندارد. همه این ها با مزه بسیار تلخ و کافئین بالای آن باعث شده این نوشیدنی در نوع خود منحصر به فرد باشد.

موکاپات یا دستگاه اسپرسو ساز؟

در واقع اسپرسو فقط با دستگاه اسپرسو ساز درست میشود اما روش دیگری برای درست کردن اسپرسو وجود دارد. استفاده از دستگاه اسپرسو ساز حالت ایده ال است اما با استفاده از دستگاه موکاپات هم میتوان اسپرسو درست کرد. این دو دستگاه تقریبا مثل هم عملا میکنند.

 دستگاه اسپرسو ساز با فشار بسیار زیادی آب جوش را وارد مخزن قهوه میکند به شکلی که در 25 ثانیه عصاره 7 گرم قهوه خارج میشود. موکاپات هم تقریبا به همین شکل عمل میکند اما کمی کند تر و با استفاده از فشار بخار آب این کار را انجام میدهد . از دیگر تفاوت های این دو میتوان به تفاوت فاحش قیمت آن ها اشاره کرد.

انواع نوشیدنی پایه اسپرسو و شناخت مشخصات آنها

شاید این سوال در ابتدا برای شما پیش بیاید مگر اسپرسو یک روش خاص تهیه قهوه نبود، پس چرا باید مدل های مختلفی داشته باشد؟

در واقع این حرف درست است و اسپرسو تنها یک نوع خاص می باشد. ولی شما با استفاده از اسپرسو می توانید نوشیدنی های مختلف کافی شاپی درست کنید که تنها با اضافه کردن شیر، بستنی، خامه، آب داغ و… درست می شوند.

ما هم اینجا قصد داریم تنها نوشیدنی هایی را بررسی کنیم که هیچ گونه افزودنی به اسپرسو اضافه نمی شود و یا تنها با آب داغ ترکیب می شود.

قهوه اسپرسو چگونه درست میشود؟

روش تهیه قهوه اسپرسو قبل از این توضیح داده شد اما به شکل خلاصه اسپرسو عبارت است از:

نوشیدنی که دارای حجمی بین ۲۵ تا ۳۰ میلی لیتری دارد و در زمان ۲۵ ثانیه و با ۷ گرم پودر قهوه آماده می شود. اسپرسو با دو دستگاه اسپرسوساز و موکاپات درست می شود.

قهوه دوپیو یا دبل اسپرسو چیست؟

دوپیو یا دبل اسپرسو درواقع همان اسپرسو است که در حجم دو برابر درست میشود.

 برای درست کردن دوپیو کافیست ۱۴ گرم پودر قهوه را با استفاده از اسپرسوساز عصاره گیری کنید و چیزی در حدود ۵۰ الی ۶۰ میلی لیتر اسپرسو به دست بیاورید.

با اینکه اسپرسو به خودی خودش کافئین بالایی داره ولی خیلی از افراد هستند که با یک شات اسپرسو راضی نمی شوند و دنبال یک نوشیدنی سنگین تر با حجم بیشترند، دبل اسپرسو دقیقاً همان قهوه می باشد.

قهوه ریسترتو و دبل ریسترتو

قهوه ریسیتو دقیقا برعکس قهوه دوپیو است به عبارت دیگر قهوه با نصف حجم اسپرسو میشود ریسترتو.

در واقع ریستریتو از عصاره گیری ۷ تا ۹ گرم پودر قهوه در زمان ۱۵ الی ۲۰ ثانیه مبه دست میاید که اگر با اسپرسو معمولی چک کنید متوجه می شوید زمان عصاره گیری کمتر شده است.

با این کار شما حجم کمتری و نزدیک به نصف (۱۵ الی ۲۰ میلی لیتر)  قهوه خواهید داشت. در دبل ریسترتو این حجم دو برابر می شود. یعنی چیزی بین ۳۰ الی ۴۰ میلی لیتر.

قهوه آمریکانو چیست ؟

قهوه آمریکانو دقیقا همان اسپرسو است فقط با یک تغیر کوچک. در آن آب ببندید!

بسیاری از افراد با مزه اسپرسو راحت نیستند پس با آن آب قاطی میکنند به این ترتیب قهوه آمریکانو ساحته میشود. به بیان دقیق تر کافیست یک شات اسپرسو معمولی به همراه ۳۰ تا ۴۷۰ میل لیتر آب داغ ترکیب کنید و آمریکانو داشته باشید.

 آمریکانو بیشتر برای کسانی توصیه می شود که مشکلات گوارشی دارند و سعی دارند با اضافه کردن آب جوش غلظت اسپرسو خود را کم کنند.

قهوه لانگ بلک | تفاوت جزئی لانگ بلک با آمریکانو

یکی دیگر از انواع اسپرسو  لانگ بلک است. از لحاظ ترکیبات قهوه لانگ بلک و آمریکانو با هم هیچ تفاوتی ندارند اما در عمل این دو متفاوتند. قهوه لانگ بلک اسپرسویی است که روی آب جوش ریخته میشود . تفاوت این دو در اینجاست که وقتی شما قهوه رو روی آب میریزید کاری می کنید که کرم اسپرسو روی قهوه شما باقی بمونه و نوشیدنی شما یک حالت خامه ای به خودش بگیرد.

قهوه لانگو ار محبوب ترین نوشیدنی های پایه اسپرسو

آخرین مورد از انواع اسپرسو در این لیست قهوه لانگو است. گفته میشود که این کلمه از در واقع اشاره به کلمه لانگ به معنی طولانی دارد. درر این نوع قهوه مقدار اسپرسو به میزان معمولی یعنی 7 گرم است اما حجم آبی که به آن وارد میشود دو برابر است یعنی عصاره 7 گرم قهوه به وسیله 50 میلی لیتر آب استخراج میشود که باعث میشود حجم آن دو برابر حالت معمول باشد.

آخرین مقالات

[dm-signup-page]