Notice: Undefined index: options in /home/teamcoff/domains/team-coffee.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/widgets/site-logo.php on line 192
تاثیر قهوه بر مغز و سیستم عصبی چیست؟ اثر مخرب کافئین بر رشد مغز کودکان!

تاثیر نوشیدن قهوه بر حافظه و یادگیری همیشه موضوع بحث بوده. درعمل نوشیدن قهوه باعث افزایش انرژی و کاهش خواب آلودگی میشود اما تاثیر دقیق کافئین بر ذهن و سیستم عصبی چیست و به عبارت دیگر وقتی قهوه میخوریم چه اتفاقی برای مغز می افتد؟

نوشیدن قهوه بیش از اندازه در روز میتواند موجب حساسیت های متفاوتی شود به عنوان مثال نوشیدن قهوه زیاد میتواند آثار منفی ای روی پوست داشته باشد یا موجب افزایش فشار خون و ضربان قلب در بعضی افراد شون به همین دلیل باید به میزان قهوه مصرفی روزانه توجه داشت

تاثیر قهوه روی گیرنده های عصبی چیست؟

زمانی که فردی قهوه می نوشد، کافئین از احساس خستگی جلوگیری می کند. این به این دلیل است که آدنوزین، ماده‌ای که بدن به طور طبیعی می‌سازد را از تحریک خستگی مسدود می‌کند. همچنین با دوپامین، انتقال دهنده عصبی تنظیم کننده خلق و خوی مغز، برای تحریک بخش هایی از سیستم عصبی که توسط هیپوتالاموس تنظیم می شوند و عملکرد شناختی را بهبود می بخشد، تعامل دارد. وقتی قهوه گیرنده A1 بدن را مسدود می کند، از خواب آلودگی جلوگیری می کند. هنگامی که گیرنده A2A را مسدود می کند، سطح دوپامین را افزایش می دهد که مغز را تحریک می کند و خلق و خوی فرد را افزایش می دهد.

اثرات کافئین قهوه معمولاً چهار تا شش ساعت طول می کشد. آنزیم Cytochrome P450 1A2 (CYP1A2) به بدن کمک می کند تا کافئین را متابولیزه کند، و اینکه بدن فرد چقدر این آنزیم را تولید می کند، تعیین می کند که بدن او با چه سرعتی کافئین را هضم می کند. با گذشت زمان، گیرنده A2A حساسیت زدایی می کند و واکنش سرخوشی و افزایش خلق و خوی بدن را کاهش می دهد.

 

چرا تاثیر قهوه بر بدن به مرور زمان کم تر میشود؟

کاهش واکنش بدن به کافئین تحمل نامیده می شود. از آنجایی که گیرنده A1 در طول زمان مانند گیرنده A2A حساسیت زدایی نمی کند، اثر بیداری قهوه معمولاً یکسان می ماند. به همین دلیل است که افراد معمولاً اثر تقویت کننده خلق و خو و بیداری قهوه را تنها در صورتی تجربه می کنند که به نوشیدن آن عادت نداشته باشند، اما افرادی که به طور منظم قهوه می نوشند فقط اثر بیداری آن را تجربه می کنند.

تحمل کافئین غیرقابل حل است، به این معنی که یک فرد می تواند به طور مداوم مصرف قهوه خود را افزایش دهد، اما اثرات سرخوشی آن در نهایت بدون توجه به مقدار قهوه اضافی که بنوشد، متوقف می شود. با این حال، یک فرد می‌تواند تحمل خود را کمرنگ کند و با کنار گذاشتن کافئین قبل از نوشیدن دوباره آن، مدتی از آن خودداری کند و فواید آن را به حداکثر برساند.

 

کافئین چگونه باعث افزایش انرژی بدن میشود؟

از آنجایی که قهوه مواد بدن را که باعث خواب آلودگی می شود مسدود می کند، باعث می شود افراد احساس انرژی بیشتری کنند. هوشیاری ذهنی را بهبود می بخشد و زمان واکنش را افزایش می دهد. قهوه باعث می شود نورون های مغز سریعتر از حد معمول حرکت کنند و این باعث می شود مغز سریعتر کار کند. از آنجایی که قهوه ذهن را تغییر می دهد، از نظر فنی نوعی دارو است. با این حال، بسیار ایمن تر از داروهای واقعی مانند ریتالین یا آدرال است. از آنجایی که قهوه انرژی را افزایش می دهد، برای دانش آموزانی که جلسات مطالعه آخر شب را انجام می دهند یا در کلاس های صبح زود شرکت می کنند، بسیار مفید است.

 

آیا قهوه باعث افزایش تمرکز میشود؟

قهوه می تواند تمرکز را افزایش دهد، اما اینکه چقدر تمرکز فرد را افزایش می دهد به فیزیولوژی منحصر به فرد آنها بستگی دارد. زمانی که سطح دوپامین در یک حاشیه مشخص باقی می ماند، فرد می تواند به طور موثر تمرکز کند و کافئین می تواند سیگنال های دوپامین را در مغز افزایش دهد. بسیاری از مردم در حال حاضر سطح دوپامین کافی دارند، به این معنی که قهوه می تواند سطح دوپامین آنها را بیش از حد بالا ببرد و مانع تمرکز شود. سایر افراد سطح دوپامین پایینی دارند و با کافئین بهتر تمرکز می کنند. این اغلب برای افرادی که ADHD دارند صادق است.

 

وابستگی به کافئین به چه شکلی اتفاق می افتد؟

وابستگی به کافئین همچنین می تواند بر میزان تمرکز قهوه تأثیر بگذارد. هنگامی که افراد به تدریج به قهوه وابسته می شوند، زمانی که قهوه نمی نوشند، می تواند سطح طبیعی دوپامین آنها را کاهش دهد. هنگامی که آنها قهوه می نوشند، سطح دوپامین آنها به سطح طبیعی خود باز می گردد و این تصور را ایجاد می کند که قهوه تمرکز آنها را بهبود می بخشد.

وقتی صحبت از کافئین و مطالعه می شود، قهوه ممکن است به دانش آموزان کمک کند تا تمرکز کنند و کارآمدتر مطالعه کنند. از آنجایی که کافئین انسان را هوشیارتر می کند و می تواند سطح دوپامین را افزایش دهد، نوشیدنی عالی برای خواندن کتاب های درسی طولانی یا مرور یادداشت های سخنرانی است.

 

آیا کافئین بر مغز کودکان و نوجوانان تاثیر منفی دارد؟

تحقیقات جدید در مورد کافئین و مغز جوان نشان می دهد که چگونه نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا می توانند مانع رشد کودک شوند.

کافئین به راحتی در محصولاتی – از آدامس گرفته تا نوشیدنی های انرژی زا – که برای کودکان و بزرگسالان به بازار عرضه می شود، در دسترس است. با این حال، اثرات طولانی مدت کافئین، به ویژه بر جوانان، هنوز تا حد زیادی ناشناخته است.

البته می دانیم که کافئین می تواند بر خواب تأثیر بگذارد. بزرگسالان اغلب آن را می نوشند زیرا می تواند به هوشیاری کمک کند. اما وقتی خواب کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد – که شواهد فزاینده می گوید برای رشد مغز بسیار مهم است – واقعا می تواند آنها را عقب نگه دارد.

 

کافئین از رشد مغز کودکان و نوجوانان جلوگیری میکند!

یک مطالعه جدید در مجله PLOS ONE مربوط به مصرف کافئین در موش های آزمایشگاهی بالغ است. محققان دریافتند موش‌های جوانی که به اندازه موش‌های صحرایی کافئین موجود در سه یا چهار فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند، خواب عمیق را کاهش داده و رشد مغز را به تاخیر می‌اندازند.

دکتر رتو هوبر، کارشناس خواب در دانشگاه زوریخ، و دیگران در بیمارستان کودکان دانشگاه زوریخ، می‌گویند کافئین با ایجاد اختلال در شکل‌گیری اتصالات کلیدی در مغز بر رشد تأثیر می‌گذارد. در دوران نوجوانی، مغز شما بیشترین ارتباطات عصبی را دارد که در طول زندگی شما داشته است.

هوبر در بیانیه ای که همراه این تحقیق بود، گفت: «مغز کودکان به دلیل ارتباطات زیاد بسیار پلاستیکی است. این بهینه سازی احتمالاً در طول خواب عمیق رخ می دهد. سیناپس های کلیدی گسترش می یابند، سایرین کاهش می یابند. این باعث می شود شبکه کارآمدتر و مغز قدرتمندتر شود.

 

تاثیر مثبت قهوه روی حافظه کوتاه مدت

قهوه می تواند حافظه را تقویت کند. مطالعات نشان داده است که افراد پس از نوشیدن قهوه اطلاعات بیشتری را به خاطر می آورند. با این حال، مطالعات در مورد این موضوع نتایج متفاوتی داشته است. برخی از محققان ادعا می کنند که قهوه هیچ تاثیری بر حافظه ندارد در حالی که برخی دیگر ادعا می کنند که به طور قابل توجهی بر حافظه کوتاه مدت و بلند مدت تأثیر می گذارد.

آنتروپی مغز تعداد حالت‌های عصبی است که مغز قادر به دسترسی به آن است. آنتروپی بیشتر نشان‌دهنده ظرفیت پردازش اطلاعات بالاتر است در حالی که آنتروپی پایین نشان‌دهنده عملکرد منظم و تکراری مغز است، نوع عملکردی که هنگام خواب رخ می‌دهد. کافئین موجود در قهوه می تواند آنتروپی مغز در حالت استراحت را افزایش دهد، که توانایی مغز برای پردازش اطلاعات را بهبود می بخشد.

 

آخرین مقالات

[dm-signup-page]