Notice: Undefined index: options in /home/teamcoff/domains/team-coffee.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/widgets/site-logo.php on line 192
تفاوت دانه قهوه عربیکا و روبوستا در چیست؟ انواع دانه قهوه را بشناسید
تفاوت قهوه روبوستا و عربیکا در چیست ؟

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا در چیست؟ شناخت انواع دانه و پودر قهوه برای تهیه یک قهوه فوق العاده یک نیاز اساسی است. یک قهوه خوب حاصل ترکیب پودر قهوه مناسب و تجربه در درست و حسابی در درست کردن قهوه است.

برای انتخاب پود قهوه مناسب اول باید به دوسوال جواب دهید. اول این که چه نوع دانع قهوه ای را دوست ئارید و دوم این که روش شما برای درست کردن قهوه چیست.

به عنوان مثال ممکن است شما از طعم قهوه برزیل یا ویتنام خوشتان بیاید و بخواهید اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز یا موکاپات درست کنید

 

تفاوت انواع پودر قهوه با کافی میکس

هنگام آماده سازی پودر قهوه در کارخانه، مکمل قهوه و شکر به آن اضافه می شود و با نام کافی میکس عرضه میشود. کافی میکس در انواع و با تکیبات مختلفی عرضه میشود و برای بیشتر مردم جای قهوه را گرفته اما به هیچ وجه نمیتواند جای یک قهوه اصیل را بگیرد.

انواع دانه قهوه: تفاوت دانه قهوه عربیکا و روبوستا

قبل تر هم گفتیم برای انتخاب یک پودر قهوه مناسب اول باید دانه قهوه مورد نظر خود را انتخاب کنید و بدون شناخت ویژگی های دانه های قهوه این کار بی معنیست.

هر کدام از انواع دانه های قهوه ویژگی منحصر به خودش را داردبا این که ده ها نوع دانه قهوه شناخته شده در دنیا وجود دارد اما قهوه عربیکا و روبوستا دو نوع پرطرفدار قهوه در دنیا هستند و بیشتر بازار را تصاحب کرده اند. قهوه عربیکا دارای ترشی و عطر بیشتر و روبوستا دارای طعمی تلخ تر و کافئین بیشار است. در ادامه بیشتر درمورد تفاوت های قهوه عربیکا و ربوستا صحبت میکنیم.

ویژگی های دانه و پودر قهوه عربیکا چیست؟

به دلایلی فرض میشود دانه قهوه عربیکا برتر از رویوستا است! البته که قهوه بهتر و بد تر وجود ندارد و انتخاب دانه قهوه یک امر شخصی و سلیقه ای است .

اصولا دانه قهوه عربیکا گران تر از روبوستا است. از دلایل این گرانی میتوان به کشت سخت تر این دانه قهوه اشاره کرد. دانه قهوه عربیکا یو و طعم ملایمی دارد و از نظر شکل بیشتر بیضی شکل است و همچنین کافئین این قهوه نسبت به روبوستا کم تر است. گفتنیست قهوه عربیکا بیشتر در جهان مورد استفاده قرار میگیرد به شکلی که 70 درصد بازارها در احتیار دانه قهوه عربیکاست.

ویژگی های دانه و پودر قهوه روبوستا چیست؟

دانه‌های قهوه روبوستا حاوی کافئین بیشتری نسبت به دانه‌های قهوه عربیکا هستند و از نظر طعم تلخ تر هستند. قیمت دانه‌های این نوع قهوه نسبت به دانه‌های قهوه عربیکا کمتر است و در شرایط خرده فروشی اغلب با دانه‌های عربیکا مخلوط می شوند.

این نوع قهوه‌ اغلب در قهوه‌های فوری مورد استفاده قرار می گیرد.

قهوه روبوستا حاوی کافئین بیشتری هستند و این مهم ترین ویژگی قهوه عربیکاست. از دیگر ویژگی های قهوه روبوستا میتوان به طعم تلخ تر آن نسبت به عربیکا اشاره کرد. قهوه روبوستا همچنین دانه های گرد تری نسبت به روبوستا دارد و قیمت آن هم کم تر است.

 کشورهای تولید کننده انواع دانه قهوه در جهان

مکانی که یک دانه قهوه پرورش می‌یابد و نحوه پرورش آن از مهمترین عواملی است که باعث ایجاد طعم و ویژگی‌های منحصر به فرد در دانه‌های قهوه می‌شود و به همین دلیل از اهمیت بالایی بر خوردار است. خاک، ارتفاع و رشد ارگانیک از فاکتورهای مهم در سیستم‌های کشاورزی دانه قهوه است.

بیش از ۵۰ کشور در دنیا دانه قهوه تولید می‌کنند و در هر منطقه به احتمال زیاد زیرشاخه‌های بیشتری از دانه های قهوه وجود دارد.

در ادامه این راهنمای خرید برخی از مشخصات عمومی محبوب‌ترین مناطق تولید قهوه با کیفیت را شرح می‌دهیم.

ویژگی قهوه اتیوپی : اولین بار قهوه در کشور اتیوپی کشو شد. دانه های قهوه در این کشور از نوع عربیکا هستند.

ویژگی قهوه برزیل چیست؟ برزیل یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان قهوه جهان است . قهوه اسن کشور عموما برای رست تیره استفاده میشود و در بسیاری از ترکیبات  قهوه اسپرسو از این قهوه استفاده میشود.

قهوه کلمبیا؛ پرطرفدار در آمریکا : قهوه کلمبیا یکی لز پرطرفدار ترین قهوه ها در کشور آمریکاست. گفته میشود این قهوه ممکن است طعم میوه ای داشته باشد و عموما از این دانه قهوه برای رست های سبک استفاده میشود

قهوه هاوایی : قهوه هاوایی مثل قهوه کلمبیا اسیدیته ملایمی دارد. از قهوه هاوایی برای رست های ملایم استفاده میشود.

قهوه کنیا : قهوه کنیا مثل اتیوپی از نوع عربیکاست . این قهوه طعمی قوی و اسدیته ملایمی دارد

قهوه اندونزی : قهوه اندونزی رنگ تیره ای دارد و تعم تلخی ایجاد میکند. عمده تولید قهوه اندونزی روبوستاست.

قهوه گواتمالا : قهوه گوآتمالا رنگی روشن دارد و طعم آن تلخ و شیرین است .

قهوه ویتنام : ویتنام بعد از برزیل بزرگ ترین تولید کننده قهوه دنیاست و بیشتر قهوه تولیدی این کشور روبوستاست.

قهوه ویتنام تعم تلخی دارد و برای علاقه مندان به قهوه با تلخی بالا مناسب است.

 

قهوه عربیکا و روبوستا ویژگی های متفاوتی دارند که باعث میشود طعم قهوه کاملا متفاوت باشد اما فقط روبوستا یا عربیکا بودن قهوه تعین کننده طعم قهوه نیست بلکه رست قهوه و میزان آسیاب آن تعین کننده است.

فاکتور های موثر بر انواع پودر قهوه : درجه رست قهوه

رست دادن دانه‌های قهوه یک علم تخصصی است که بیشترین تاثیر را در عطر و طعم قهوه حاصل شده

یکی از مهم ترین عوامل در شکل دادن طعم قهوه، رست قهوه است.

رست قهوه طعم، عطر و بوی قهوه را تعین میکند و حتی روی میزان اسیدیته قهوه هم تاثیر میگذارد.

پروسه رست قهوه بسیار حساس است و نیاز به دقت و تجربه زیادی دارد و به نوعی مهم ترین مرجله آماده سازی قهوه حساب میشود.

معرفی ویژگی های انواع پودر قهوه با رست سبک

در این نوع رست دانه های قهوه رنگ قهوه ای روشن و اسیدیته کمی دارد به این معنی که طعم این قهوه ترش نیست .

قهوه با رست سبک برای دست کردن اسپرسو مناسب نیست

 

ویژگی های پودر قهوه با رست متوسط

رست متوسط قهوه یکی از پرطرفدار ترین هاست. قهوه با رست متوسط مکی تیره تر و ترش تر از قهوه با رست سبک است. این نوع رست معمولا برای صبحانه نورد استفاده قرار میگیرد و به همین نام هم معروف است. هرچند طعم نسبتا تلخی دارد اما برای طرفداران قهوه تلخ اصلا مناسب نیست.

ویژگی های پودر قهوه با رست تیره

سنگین ترین نوع رست قهوه رست تیره است. قهوه با رست تیره بیشترین تلخی و ترشی را دارد و برای طرفداران قهوه تلخ مناسب است همچنین به خاطر تفت زیاد در روغن یک لایه چرب روی قهوه ایجاد میشو که ممکن است باب میل همه نباشد.

این قهوه برای اسپرسو یا کاپوچینوی و لاته سنگین از همه مناسب تر است.

 

استفاده از پودر قهوه بعد از اتمام تاریخ مصرف

بعد از اتمام تاریخ مصرف پودر قهوه، کیفیت قهوه از بین میرود و استفاده خوراکی از پودر قهوه تاریح مصرف گذشته توصیه نمیشود اما میتوان از پودر قهوه تارخ گذشته به عنوان گود گیاهی یا ماسک صورت و یا براق کننده مو استفاده کرد

آخرین مقالات

[dm-signup-page]